Dr. Melanie Benz-Gydat

Dr. Melanie Benz-GydatVisiting address
Helmut-Schmidt-Universität
Gebäude H1
Holstenhofweg 85
22043 Hamburg


Room:
2363

Phone: +49-40-6541-3392
Fax: +49-40-6541-2546

Mail:
benz-gydat@hsu-hh.de


Please make an appointment.


Since 2017 Researcher and Lecturer in the Faculty of Humanities and Social Scienes, Professorship for Adult Education at Helmut-Schmidt-University/University of the Federal Armed Forces Hamburg

Since October 2017 responsible for the modules “Theoretical Approaches and Concepts” and “Research and Quality” in the Master’s program Business Coaching and Change Management at Euro-FH Hamburg

01/2016-03/2018 Research Associate in the project „Wissenschaftliche Begleitforschung zu den Fellowships für Innovationen in der Hochschullehre” in the Faculty of Education, AG Continuing Education and Governance of Lifelong Learning at Bielefeld University

2016 Doctorate, title of the dissertation: „Einstieg in erwachsenenpädagogische Berufe. Studie zum Übergang von der Hochschule in die berufliche Praxis“, Bielefeld: W. Bertelsmann 2017  https://www.wbv.de/artikel/6004503

Winter term 2015/2016 Lecturer at the University of Hamburg, Faculty of Education, Lifelong Learning Department

04/2011 bis 12/2014 Research Associate at the Professorship for Adult Education at the Helmut-Schmidt-University Hamburg

09/2010-12/2010 Teacher for special tasks at the Professorship for general pedagogy with special regard to vocational and industrial pedagogy at the Helmut-Schmidt-University Hamburg

12/2008-03/2011 Research Assistant in the Faculty of Humanities and Social Scienes, Professorship for Adult Education at Helmut-Schmidt-University/University of the Federal Armed Forces Hamburg

10/2003-7/2008: Studied adult education with a focus on psychology, sociology and the economics of education at Leibniz University, Hanover, Germany; Diploma thesis on the topic “Learning resistance of adults in teaching-learning situations”.

2006-2008 Student assistant at Progressio Consulting Hannover

Internships during studies at Kienbaum Consultants, Kaufmännische Krankenkasse Halle (KKH) und Progressio Consulting

Born 1983 in Hannover



Benz-Gydat, Melanie; Jütte, Wolfgang; Lobe, Claudia; Walber, Markus (2021): Neue Lehre in der Hochschule. Verstetigung innovativer Lehrprojekte in sozialen Hochschulwelten. Reihe: Innovative Hochschule: digital – international – transformativ. Bielefeld. Verlag wbv  www.wbv.de/artikel/6004902w

Benz-Gydat,  Melanie; Pabst, Antje; Petersen, Katja, Schmidt, Katja; Schmidt-Lauff, Sabine; Schreiber-Barsch, Silke (Hrsg.) (2021): Erwachsenenbildung als Utopie? Diskussionen um Mündigkeit, Gerechtigkeit und Verantwortung. Frankfurt/M.: Wochenschau Verlag

Benz-Gydat,  Melanie u.a. (2021): Einleitung. In: dies. u.a. (Hrsg.): Erwachsenenbildung als Utopie? Diskussionen um Mündigkeit, Gerechtigkeit und Verantwortung. Frankfurt/M.: Wochenschau Verlag, S. 9-12

Benz-Gydat, Melanie; Pabst, Antje (2021): Lernen –Bildung- Utopie. Einführende Betrachtungen im Kontext kritischer Erwachsenenbildung. In: dies. u.a. (Hrsg.): Erwachsenenbildung als Utopie? Diskussionen um Mündigkeit, Gerechtigkeit und Verantwortung. Frankfurt/M.: Wochenschau Verlag, S. 87-99

Zeuner, Christine; Pabst, Antje; Benz-Gydat, Melanie (2020): Numeracy practices and vulnerability in old age: interdependencies and reciprocal effects. ZDM Mathematics Education. published online 01 February 2020. 13 pages. DOI: 10.1007/s11858-019-01121-0

Pabst, Antje; Curdt, Wiebke; Benz-Gydat, Melanie; Schreiber-Barsch, Silke; Zeuner, Christine (2019): Numeralität als soziale Praxis – forschungstheoretische Einordnung und empirische Zugänge. In: Zeitschrift für Weiterbildungsforschung, Dezember 2019, Volume 42, Issue 3, pp 379–395. DOI: 10.1007/s40955-019-00146-y

Benz-Gydat, Melanie; Jütte, Wolfgang (2018): Lehrinnovationsprojekte in der Organisation „Hochschule“. Ein netzwerk- und situationsanalytischer Forschungszugriff.  In: Weber, Susanne Maria; Truschkat, Inga; Schröder, Christian; Peters, Luisa; Herz, Andreas (Hrsg.): Organisation und Netzwerke: Beiträge der Kommission Organisationspädagogik. Wiesbaden: Springer Fachmedien, S. 333-344

Benz-Gydat, Melanie (2017): Einstieg in erwachsenenpädagogische Berufe. Studie zum Übergang von der Hochschule in die Praxis. Reihe: Erwachsenenbildung und lebensbegleitendes Lernen – Forschung & Praxis. Band 28. Bielefeld: Bertelsmann Verlag
https://www.wbv.de/artikel/6004503

Benz-Gydat, Melanie (2015): Der Berufseinstieg als Transition: Vom Studium in die andragogische Praxis.  In: Schmidt-Lauff, Sabine; Felden, Heide von; Pätzold, Henning [Hrsg.]: Transitionen in der Erwachsenenbildung. Gesellschaftliche, institutionelle und individuelle Übergänge. Opladen ; Berlin ; Toronto : Budrich, S. 113-125. – (Schriftenreihe der Sektion Erwachsenenbildung in der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE))


Profession and Professionalism research in in the discipline of adult education/continuing education, adult learning, and basic education/numeracy.

Helmut-Schmidt-Universität
Fak. f. Geistes- und Sozialwissenschaften
Professur für Erwachsenenbildung
Postfach 70 08 22
22008 Hamburg






HSU

Letzte Änderung: 18. October 2021