Research

Professionalisierung und Schulentwicklung in Migrationsverhältnissen

Project management: Dr. Aysun Doğmuş

Funding: Internal Research Funding of Helmut Schmidt University Hamburg (IFF)

Duration: 01.07.2021 – 30.06.2023

The research project addresses the interfaces between professionalization and school development in migration contexts, both theoretically and empirically. The goal is to systematically connect the perspectives of school development, professionalization, and educational migration research, and to reconstruct empirical correlations between professionalization and school development, as well as recontextualization, persistence, and transformation. In the context of the IFF funding phase, the focus is initially on teacher-related negotiations in discrimination-sensitive teacher education, where teachers, acting as facilitators, will initiate and accompany discrimination-sensitive school development processes at their schools.

Diversity Policies and Cultures in Europen Higher Education – An international Comparison

Project management: Lisa M. Rosen (M.A.)

Primary Supervision: Prof. Dr. Mechtild Gomolla

Funding: Doctoral Scholarship of the Hans Böckler Foundation

Duration: 01.04.2020-31.03.2023

The dissertation project focuses on examining the institutional changes triggered by global education reforms in the context of policy-driven “Global Governance,” affecting national regulation of universities. This involves investigating the resulting shifts in political, legal, and cultural inclusion discourses within various educational and university systems. Through empirical case analyses, central connections, as well as ruptures and asymmetries between migration and mobility-focused political strategies and university profiles promoting societal “diversity,” are explored alongside the collective experiential and learning orientations of university members engaged in diversity promotion at four Dutch and Finnish universities.

Using empirical case analyses, the theoretical foundations of discrimination-sensitive and intersectionally informed organizational research are applied to trans- and (post-)national settings. Eurocentric and nationalist production(s) of differences are reflexively integrated into a heuristic framework as interpretative struggles and tension fields connected to “diversity (promotion).” One goal of the project is to bridge discursive-comparative and institutional multi-level analyses in the context of the European educational space. This includes examining heterogeneous and asymmetric practices of (post)national inclusion and exclusion, aiming to fulfill the demands of contextually reflective diversity research. (Link to the abstract)

Prof. Dr. Mechtild Gomolla (Former):

Primary Supervision

Taner Aksoy (Wuppertal): Antimuslimischer Rassismus im Kontext von Bildung. (berufsbegleitendes Promotionsprojekt)

Ziad AL-Asmar (Berlin): ‚Diversity‘ als Handlungskonzept im Bereich der Personalführung und    -entwicklung bei der Bundeswehr. (berufsbegleitendes Promotionsprojekt)

Iris Glaser (PH Bern): Praxen der Anerkennung zwischen Lehrpersonen und Eltern in der Vorschulstufe.

Muhamet Idrizi (Hamburg): Muttersprachlicher Ergänzungsunterricht der albanischen Sprache – ein internationaler Vergleich zwischen Deutschland, der Schweiz, Schweden und Kosovo. (berufsbegleitendes Promotionsprojekt)

Anna Joskowski (Hamburg): Das duale Berufsausbildungssystem in der Migrationsgesellschaft. (berufsbegleitendes Promotionsprojekt)

Ellen Kollender (Hamburg/HSU): Eltern – Schule – Migrationsgesellschaft. Neuformation von rassistischen Ein- und Ausschlüssen in Zeiten neoliberaler Staatlichkeit. Bielefeld: transcript 2020. (Stipendium der Hans-Böckler-Stiftung; abgeschlossen 7/2019)

Regina Knoll (Erfurt): „‘Von der Peripherie zur Mitte?‘ Die Ein- und Ausschlüsse weiß-deutscher Dominanzgesellschaft am Beispiel der (Spät-)Aussiedler*innen in Deutschland”

Linda Kutt (Hamburg): Der Beitrag der Stipendienprogramme von Stiftungen zur Vergrößerung der Chancen- und Bildungsgleichheit deprivilegierter Schüler*innen. (berufsbegleitendes Promotionsprojekt)

Lisa M. Rosen (Hamburg/HSU): Diversity policies and cultures in European Higher Education. An international comparison. (Stipendium der Hans-Böckler-Stiftung)

Second and third evaluations (PhD defense)

Seyran Bostanci (Berlin): Bildung – Diskriminierung – Inklusion: Transformationsprozesse in postmigrantischen Gesellschaften. (Drittgutachterin; abgeschlossen 10/2021)

Tobias Dörler (Graz): Theoretisch-kritische Perspektiven auf den Schulentwicklungsdiskurs in Österreich.

Rosa Fava (Hamburg): Die Neuausrichtung der „Erziehung nach Auschwitz“ in der Migrationsgesellschaft. (Drittgutachterin; abgeschlossen 11/2013)

Barbara Funck (Bremen): Schulzugang und Schulplatzierung im Kontext von aktuellen Migrationsbewegungen – Eine mehrperspektivische Untersuchung in Bremen.

Anton Große (Osnabrück): Vom Umgang mit Migration und Ungleichheit in der Institution Schule. Fallstudie zu einer Schule mit einem hohen Anteil von Aussiedlerschülern. Münster: Waxmann 2015. (abgeschlossen 11/2014)

Kathrin Holinski (Rostock): Die Lebenssituation von MigrantInnen vor dem Hintergrund des Integrationskurses bzw. der Dänischausbildung. Eine vergleichende Studie zwischen Deutschland und Dänemark. Hamburg: Verlag Dr. Kovac 2014. (abgeschlossen 10/2013)

Karin Kämpfe (Kassel): Kindheiten in europäischen Migrationsgesellschaften. Orientierungen von Kindern im Kontext von Migration und Differenz. Wiesbaden: Springer VS 2019. (abgeschlossen 7/2017)

Bettina Schmidt (Oldenburg): Möglichkeits(t)räume diskriminierungskritischer Bildungsarbeit in Schulen – Erfahrungen und Reflexionen aus einer subjektwissenschaftlichen Praxisforschung. (abgeschlossen 1/2017)

Julia Simon (Hamburg): European (dis-­)integration and the will to govern – An analysis of the multi­layered EU subject­-identity formation processes in the context of migration. (Mitglied im Promotionsprüfungskomitee; abgeschlossen 11/2020)

Nazli Somel (Istanbul): A Relational Approach to Educational Inequality. Theoretical Reflections and Empirical Analysis of a Primary Education School in Istanbul. Wiesbaden: Springer VS 2019. (abgeschlossen 1/2019)

Here you will find a selection of publications.

HSU

Letzte Änderung: 14. August 2023