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Ballistik

Solutions Against RAM Attacks
Unguided Rockets, artillery projectiles, and mortar grenades (RAM) are nowadays serious threats to military installations and objects of Western nations involved in out-of-area missions. A high percentage of terrorist attacks on field camps in Afghanistan or Iraq are undertaken with mortars. Mortars up to 120 mm caliber are distributed all over the world in great numbers, relatively easy to obtain and handle, and therefore frequently chosen for attacks. Suitable weapon systems to withstand this asymmetric threat effectively do currently not exist. Furthermore, these RAM attacks are usually undertaken from urban areas and thus, the rules of engagement do not allow counterstrikes. This project aims at enhancing the safety of militara installations by evaluating current weapon systems and giving requirements for future systems. Primarily, two different approaches are investigated: (1) an early warning system, and (2) a counter RAM (C-RAM) weapon system.

Feuerleitung für MONARC

The German navy is about to implement a modular naval artillery concept. This means that weapon systems used by, e.g. the army, will be introduced on navy vessels. One main project is the  installation of the turret of the 155mmL52 Panzerhaubitze 2000 (PzH 2000, armored self propelled howitzer 2000) on frigates of type 124 and 125. It is an important goal to achieve with this weapon system high fire power, long ranges and high accuracy. High accuracy is especially important, since smart weapons (like, e.g. SMArt155) shall be used. Additionally, the weapon system should be able to fire while the weapon carrier is moving, and also, while the target is moving. Looking at the desired firing ranges of up to 50 miles, this is a principal challenge for fire control algorithms and software. Not enough, the algorithms should be able to work in real time, i.e. compute fire orders in less than a second.

Flugbahnvermessung von Geschossen

Die Vermessung von Geschossflugbahnen mit einem Stereokamerasystem ist eine Idee, die an die Anfänge des 20. Jahrhunderts zurückreicht. Messungen mit derartigen, damals entwickelten Systemen waren sehr aufwendig durchzuführen, auszuwerten und bedurften eines Leuchtspursatzes am Geschoss. Daher wurden diese Mitte des 20. Jahrhunderts vor allem durch Radarverfahren ersetzt. Derzeitige technische Möglichkeiten (Digitalkameras, Laser, EDV) erlauben eine Neugestaltung des damaligen Ansatzes zur optischen Flugbahnvermessung. Hierzu zählen ein vereinfachter Versuchsaufbau, die automatische Auswertung und die Verwendung von Geschossen ohne Leuchtspur. Ein solches neuartiges System zur Vermessung von Geschossflugbahnen wurde beginnend von den konzeptionellen, physikalischen Grundlagen über die Formulierung der mathematischen Zusammenhänge bis hin zu einem Prototyp an diesem Lehrstuhl realisiert. Der Prototyp erlaubt die Aufzeichnung eines Flugbahnabschnittes auf einer Länge die ausreicht, um die Geschwindigkeit, den Widerstandsbeiwert und die Geschossstreuung unmittelbar nach der Waffenrohrmündung zu ermitteln.

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