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Professurvertretung

 

 

Dr. Frank Renkewitz

 

Frank Renkewitz

 
Raum:
1106
Telefon:
(040) 6541-3684
Fax:
(040) 6541-2546
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Helmut-Schmidt-Universität
Gebäude H1
Holstenhofweg 85
22043 Hamburg
Postanschrift
Helmut-Schmidt-Universität

Professur für Psychologische Methodenlehre

Postfach 70 08 22
22008 Hamburg

 


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Seit 02/2020     Vertretung der Professur für Psychologische Methodenlehre, Helmut-Schmidt-Universität Hamburg
Seit 2008            Akademischer Rat, Fachgebiet Psychologie der Universität Erfurt
2005-2008         Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Sozial-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie an der Universität Erfurt
2004                    Promotion an der Universität Chemnitz (Dr. rer. nat.)
2000-2005         Wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Forschungsmethodik und Evaluation in der Psychologie, Universität Chemnitz
1999-2000         Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Forschungsprojekt „Beeinflussung von Häufigkeitsschätzungen“, Universität
Paderborn
1997-1999          Wissenschaftliche Hilfskraft am Lehrstuhl für Kognitive Psychologie, Universität Paderborn
1997                      Diplom in Psychologie an der Universität Münster

  • Niedtfeld, I., Renkewitz, F., Mädebach, A., Hillmann, K., Kleindienst, N., Schmahl, C., Schulze, L. (2020). Enhanced memory for negative social information in borderline personality disorder. Journal of Abnormal Psychology. [Epub ahead of print]
  • Renkewitz, F., & Keiner, M. (2019). How to detect publication bias in psychological research? A comparative evaluation of six statistical methods. Zeitschrift für Psychologie, 227, 261-279.
  • Renkewitz, F. & Heene, M. (2019). The replication crisis and open science in psychology: methodological challenges and developments [Editorial]. Zeitschrift für Psychologie, 227(4), 233-236.
  • Renkewitz, F. & Heene, M. (Eds.). (2019). Open science in psychology: Progress and yet unsolved Problems [Topical Issue]. Zeitschrift für Psychologie, 227(4).
  • Schoemann, M., Schulte-Mecklenbeck, M., Renkewitz, F., & Scherbaum, S. (2019). Forward inference in risky choice: Mapping gaze and decision processes. Journal of Behavioral Decision Making. Advance online publication. doi:10.1002/bdm.2129
  • Fiedler, S., Schulte-Mecklenbeck, M., Renkewitz, F., & Orquin, J. L. (2019). Increasing reproducibility of eye-tracking studies: The EyeGuidelines. In M. Schulte-Mecklenbeck, A. Kühberger, & J. G. Johnson (Eds.), A handbook of process tracing methods (2nd ed., pp. 65-75). New York: Routledge
  • Glöckner, A., Fiedler, S. & Renkewitz, F. (2018). Belastbare und effiziente Wissenschaft: Strategische Ausrichtung von Forschungsprozessen als Weg aus der Replikationskrise. Psychologische Rundschau, 69, 22 – 36.
  • Sedlmeier, P. & Renkewitz, F. (2018). Forschungsmethoden und Statistik für Psychologen und Sozialwissenschaftler. (3. aktualisierte und erweiterte Aufl.). München: Pearson Studium.
  • Renkewitz, F. (2018). Die geschlossene Gesellschaft und ihre Freunde. In P. Stehr, D. Heinemeier. & C. Rossmann (Hrsg.), Evidenzbasierte | evidenzinformierte Gesundheitskommunikation (S. 31-45). Baden-Baden: Nomos.
  • Steinmeyer, L., Betsch, C. & Renkewitz, F. (2018). Können Faktenboxen den Einfluss narrativer Information auf Risikourteile verringern? In: P. Stehr, D. Heinemeier & C. Rossmann (Hrsg.), Evidenzbasierte | evidenzinformierte Gesundheitskommunikation (S. 143-154). Baden-Baden: Nomos.
  • Open Science Collaboration (2015). Estimating the reproducibility of psychological science.  Science, 349(6251). DOI: 10.1126/science.aac4716
  • Betsch, C., Haase, N., Renkewitz, F. & Schmid, P. (2015). The narrative bias revisited: What drives the biasing influence of narrative information on risk perceptions? Judgment and Decision Making, 10, 241-264.
  • Haase, N., Betsch, C. & Renkewitz, F. (2015). Source credibility and the biasing effect of narrative information on the perception of vaccination risks. Journal of Health Communication, 20(8), 920 – 929.
  • Renkewitz, F. & Sedlmeier, P. (2015). Empirische Forschungsmethoden in der Psychologie. In A. Schütz, M. Brand, H. Selg & S. Lautenbacher (Hrsg.), Psychologie. Eine Einführung in ihre Grundlagen und Anwendungsfelder (S. 256-279). Stuttgart: Kohlhammer. (Erste Auflage 2005)
  • Haase, N., Renkewitz, F. & Betsch, C. (2013). The Measurement of Subjective Probability: Evaluating the Sensitivity and Accuracy of Various Scales. Risk Analysis, 33(10), 1812 – 1828.
  • Betsch, C., Renkewitz, F. & Haase, N. (2013). Effect of Narrative Reports about Vaccine Adverse Events and Bias-Awareness Disclaimers on Vaccine Decisions: A Simulation of an Online Patient Social Network. Medical Decision Making, 33(1), 14-25.
  • Sedlmeier, P. & Renkewitz, F. (2013). Forschungsmethoden und Statistik für Psychologen und Sozialwissenschaftler. (2. aktualisierte und erweiterte Aufl.). München: Pearson Studium.
  • Open Science Collaboration (2013). The Reproducibility Project: A model of large-scale collaboration for empirical research on reproducibility. In V. Stodden, F. Leisch & R. Peng (Eds.), Implementing Reproducible Computational Research (A Volume in The R Series). New York, NY: Taylor & Francis.
  • Open Science Collaboration (2012). An open, large-scale, collaborative effort to estimate the reproducibility of psychological science. Perspectives on Psychological Science, 7, 657-660.
  • Renkewitz, F. & Jahn, G. (2012). Memory Indexing: A novel method for tracing memory processes in complex cognitive tasks. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 38(6), 1622-1639.
  • Betsch, C., Brewer, N.T., Brocard, P., Davies, P., Gaissmaier, W., Haase, N., Leask, J., Renkewitz, F., Renner, B., Reyna, V.F., Rossmann, C., Sachse, K., Schachinger, A. & Siegrist, M. (2012). Opportunities and Challenges of Web 2.0 for Vaccination Decisions. Vaccine, 30, 3727-3733.
  • Renkewitz, F., Fuchs, H. M. & Fiedler, S. (2011). Is there evidence for publication biases in JDM research? Judgment and Decision Making, 6(8), 870-881.
  • Betsch, C., Ulshöfer, C., Renkewitz, F. & Betsch, T. (2011). The influence of narrative v. statistical information on perceiving vaccination risks. Medical Decision Making, 31(5), 742-753.
  • Kämpfe, J., Sedlmeier, P. & Renkewitz, F. (2011). The impact of background music on adult listeners: A meta-analysis. Psychology of Music. 39, 244-448.
  • Betsch, C., Renkewitz, F., Betsch, T. & Ulshöfer, C. (2010). The influence of vaccine-critical websites on perceiving vaccination risks. Journal of Health Psychology, 15, 446-455.
  • Betsch, T., Glauer, M., Renkewitz, F., Winkler, I. & Sedlmeier, P. (2010). Encoding, storage, and judgment of experienced frequency and duration. Judgment and Decision Making 5(5), 347-364.
  • Renkewitz, F. & Jahn, G. (2010). Tracking memory search for cue information. In A. Glöckner & C. Witteman (Eds.), Foundations for tracing intuition: Challenges and Methods (pp. 199-218). Hove, UK: Psychology Press.
  • Renkewitz, F. & Jahn G. (2010). Looking at nothing indicates memory search in multiattribute decision making. In S. Ohlsson, & R. Catrambone (Eds.) Proceedings of the Thirty-Second Annual Conference of the Cognitive Science Society. Austin, TX: Cognitive Science Society 2010, 260-265
  • Betsch, C. & Renkewitz, F. (2009). Langfristige Auswirkungen einer Informationssuche auf impfkritischen Internetseiten. Prävention, 32, 125-128.
  • Sedlmeier, P. & Renkewitz, F. (2007). Forschungsmethoden und Statistik in der Psychologie.. München: Pearson Studium.
  • Glauer, M., Häusig, S., Krüger, M., Betsch, T., Renkewitz, F., Sedlmeier, P. & Winkler, I. (2007). Typizitätsnormen für Vertreter von dreißig Kategorien. Neurolinguistik, 21, 5 – 46.
  • Jahn, G., Renkewitz, F. & Kunze, S. (2007). Heuristics in multi-attribute decision making: Effects of representation format. In D. S.  McNamara & G. Trafton (Eds.), Proceedings of the Twenty-Ninth Annual Conference of the Cognitive Science Society. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • Renkewitz, F. & Sedlmeier, P. (2005). Effects of associations on frequency judgments: Simulations with PASS and empirical results. In K. Opwis & K.-I. Penner (Hrsg.), Proceedings of KogWis05. The German Cognitive Science Conference 2005. Basel: Schwabe.
  • Sedlmeier, P., Betsch, T., & Renkewitz, F. (2002). Frequency processing and cognition: introduction and overview. In P. Sedlmeier, & T. Betsch (Eds.), Etc.: Frequency processing and cognition (pp. 1-17). Oxford: University Press.

 

Sekretariat

 

Birgit Schüller

 
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Raum:
0112
Telefon:
(040) 6541-2400
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(040) 6541-2546
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Helmut-Schmidt-Universität
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Wissenschaftliche Mitarbeiter/innen

 
Lukas Beinhauer, MSc.
BeinhauerLukas
Raum:
2320
Telefon:
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Helmut-Schmidt-Universität
Gebäude H1
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Helmut-Schmidt-Universität
Professur für Psychologische Methodenlehre
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  • [2020] Research Assistant – Emotional dysregulation in adolescents (ML , SEM ), Utrecht University
  • [2018-2020] MSc. Methodology and Statistics for the Behavioural, Biomedical and Social Sciences (research), Utrecht University
  • [2019-2020] Research Intern – Developing a Total Error Framework for sensor data in official statistics, Statistics Netherlands
  • [2019] Research Intern – Bayesian covariance structure modelling for measurement invariance testing (DIF , IRT ), Cito & University of Twente
  • [2016-2018] Student Assistant – Tutorial & practicals research methodology, descriptive & inferential statistics, hypothesis testing; videotaping of lecturs, University of Twente
  • [2015-2018] BSc. Psychology, University of Twente

Fox, JP., Koops, J., Feskens, R., Beinhauer, LJ. (2020) Bayesian covariance structure modelling for measurement invariance testing. Behaviormetrika 47, 385–410. DOI:10.1007/s41237-020-00119-3 

 

 

Lars König, M.Sc.

 

Raum:
1106
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Helmut-Schmidt-Universität
Gebäude H1
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Professur für Psychologische Methodenlehre
Postfach 70 08 22
22008 Hamburg
 

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[Seit 12.2020] Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Helmut-Schmidt-Universität, Hamburg
[2018-2020] M.Sc. Lernen, Lehren und Kompetenzentwicklung (forschungsorientiert), Universität Erfurt
[2017] Forschungspraktikum, Social Cognition Center Cologne (SoCCCo), Köln 
[2017] Studentische Hilfskraft – Hochschule Döpfer (HSD), Köln
[2016] Studentische Hilfskraft – Leibniz-Institut für Arbeitsforschung (IfaDo), Dortmund
[2015-2018] B.Sc. Angewandte Psychologie, Hochschule Döpfer (HSD), Köln

 

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Externe Doktoranden

Lisa Felgendreff, im Projekt SAFECOMM, Universität Erfurt

Jens Fünderich, im Projekt „Heterogenität und Generalisierbarkeit von Effektstärken“, Center for Empirical Research in Economics and Behavioral Sciences (CEREB)

HSU

Letzte Änderung: 25. Januar 2021