Ellen Kollender (Ph.D.)

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Ellen Kollender

I am a postdoctoral researcher at the Department of Intercultural and Comparative Education at Helmut Schmidt University. My research focuses on education policy, school development, and the professionalization of pedagogues with regard to inequalities in migration societies, with an emphasis on racism and intersectional discrimination in their interactions with neoliberal transformations in the state, school, and society. As part of my doctoral project, I studied racist exclusions of ‘Muslim and immigrant parents’ in the German school system. Another focus of my research concerns current formations of inclusion and exclusion of ‘refugee children and youth’ in the international educational regime and in the context of the so-called EU-Turkey Deal. In addition, my research deals with the role of civil society initiatives in shaping education systems and spaces in Germany and Turkey that are sensitive to discrimination, as well as with questions of transnational (educational) solidarity.

From September 2019 to December 2021, I was a Mercator IPC Fellow at the Istanbul Policy Center of Sabancı University (Turkey). My Ph.D. project was supported by a doctoral scholarship from the Hans Böckler Foundation (2012 to 2016). Within the framework of various research projects and publications, I evaluated and developed approaches for anti-racist teacher education and inclusive school transformation, and provided training and counseling on diversity strategies for civil and state actors.

RECENT PUBLICATIONS

„Then you just have to perform better“: Parents’ strategies for countering racial othering in the context of neoliberal educational reforms in Germany. In: Race, Ethnicity, and Education. forthcoming

„Es ist eher so, dass wir miteinander konkurrieren“: Außerschulische Bildungsprojekte für ‚Geflüchtete‘ im Kontext von ‚EU-Türkei-Deal‘ und New Educational Governance. In: Zeitschrift für erziehungswissenschaftliche Migrationsforschung. 1/2022. forthcoming

Schule – (k)ein Ort für Rassismuskritik? Reflexionen im Anschluss an Hanau. In: Weber, Angela/Roord, Lena/Eberhard, Lilli (Hrsg.): The future starts now. Das Morgenmachen-Lesebuch. Bielefeld: transcript. forthcoming

„Und das nenn‘ ich Nehmermentalität.“ Rassistische Adressierungen von Eltern in der Schule im Kontext des sozialstaatlichen Aktivierungsdiskurses. In: Akbaba, Yaliz/Bello, Bettina/Fereidooni, Karim (Hrsg.): Pädagogische Professionalität und Migrationsdiskurse. Wiesbaden: Springer VS. forthcoming

„Wer durchfällt, versaut mir die Abi-Note nicht.“ Warum Ökonomisierung Selektion verschärft. In: LUXEMBURG. Gesellschaftsanalyse und Linke Praxis. 2/2021. forthcoming

„Dann ist man wieder die mit dem Migrationshintergrund.“ Subjektivationsprozesse von Eltern vor dem Hintergrund neoliberaler Bildungsreformen. In: Chamakalayil, Lalitha/Ivanova-Chessex, Oxana/Leutwyler, Bruno/Scharathow, Wiebke (Hrsg.): Eltern und pädagogische Institutionen: Macht- und ungleichheitskritische Perspektiven. Weinheim: Beltz-Juventa. forthcoming 

Between Fostering and Outsourcing Educational Justice: The EU-Turkey Statement and Its Impacts on the Education of „Refugee Students“ in Turkey. IPC-Mercator Policy Brief. September 2021. (online)

Der schöne Schein der Diversity-Industrie. Zeit Online. 27. Mai 2021. (online)

Bildung für alle – oder nur für einige? COVID-19 und Diskriminierung von „geflüchteten Kindern“ im deutschen Bildungssystem. In: FluchtforschungsBlog, Netzwerk Fluchtforschung. Reihe: Die Folgen von COVID-19 für Flucht und Geflüchtete. Juli 2020. (online)

Rassismus an Schulen: Die neoliberale Schule. Zeit Online. 19. Juli 2020. (online)

Long-Term Exclusionary Effects of COVID-19 for Refugee Children in the German and Turkish Education Systems: A Comparative Perspective. IPC-Mercator Policy Brief. Juli 2020. Mit Maissam Nimer. (online)

Zwischen Ein- und Ausschluss der ‚Anderen‘. (Dis-)Kontinuitäten rassistischer und ökonomistischer Argumentationen im Diskurs um Migration von der ‚Gastarbeit‘ bis heute. In: Schriftenreihe Wissen schafft Demokratie. Band 7 – Kontinuitäten. Jena: Institut für Demokratie und Zivilgesellschaft. S. 86–99. 2020. Mit Veronika Kourabas. (online)

Eltern – Schule – Migrationsgesellschaft. Neuformation von rassistischen Ein- und Ausschlüssen in Zeiten neoliberaler Staatlichkeit. Bielefeld: transcript. 2020. (introduction)

„Und da sind ganz viele Ängste in der Schule.“ Die Konstruktion von Risikofamilien im Zuge aktueller Versicherheitlichungen in der Migrationsgesellschaft. In: Machold, Claudia, Astrid Messerschmidt und Sabine Hornberg (Hrsg.): Jenseits des Nationalen? Erziehungswissenschaftliche Perspektiven. Opladen & Farmington Hills: Barbara Budrich. S. 51-68. 2020. (online)

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Letzte Änderung: 30. September 2021