
Helmut-Schmidt-Universität
Gebäude H1
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22043 Hamburg
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Since 10/2021
Researcher and Lecturer in the Faculty of Humanities and Social Sciences, Professorship for Adult Education at Helmut-Schmidt-University/University of the Federal Armed Forces Hamburg
10/2020
Doctorate; title of dissertation: „Subjekt, Macht, Literalität. Literalitätsdiskurse im Kontext von Gesundheit, Geschlecht und quantitativer Erhebung“
11/2017-12/2020
Project coordinator of the „Hamburg Numeracy Project“ (German title: „Alltagsmathematik als Teil der Grundbildung Erwachsener“)
09/2017-08/2021
Researcher in the survey „LEO 2018 – living with low literacy“ at the University of Hamburg; mainly: statistical/ quantitative research; basic adult education; health-related basic education; mulit-literacy and migration
Between 2013-2017
Student research assistant fort he National Education Panel Study (NEPS, Bamberg), the Insitute for political science and sociology (Bonn) and the ‚Stiftung zur Akkreditierung von Studiengängen in Deutschland (Foundation for accreditation of degree programmes in Germany , Bonn)
10/2015-05/2017
M.A. in „Adult Education/Further Education“; University of Bamberg, Germany
10/2012-06/2015
B.A. in sociology, political science and public law; University of Bonn
Born in 1992
2021/forthcoming
Grotlüschen, Anke; Heilmann, Lisanne (Hrsg.) (2021): Between PIAAC and the New Literacy Studies. What adult education can learn from large-scale assessments without adopting the neo-liberal paradigm. 1. Auflage. Münster: Waxmann (Alphabetisierung und Grundbildung, 14).
Heilmann, Lisanne (2021): Making a Case for more Feminist Approaches in Quantitative Research. How commonly used quantitative approaches in adult education research marginalise and oversimplify diverse and intersectional populations. In: RELA (12) 2, S. 179-191.
Heilmann, Lisanne (2021): Subjekt, Macht und Literalität. Literalitätsdiskurse im Kontext von Gesundheit, Geschlecht und quantitativer Erhebung. Publikationsbasierte Dissertationsschrift. 1. Auflage 2021. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH; Springer VS.
Heilmann, Lisanne; Buddeberg, Klaus; Dutz, Gregor; Stammer, Christopher; Grotlüschen, Anke (2021, forthcoming): Participation and Independence with Low Literacy. Selected Findings of the LEO 2018 Survey on Low Literacy in Germany. In: Adult Literacy Education: The International Journal of Literacy, Language, and Numeracy.
Heilmann, Lisanne; Marowsky, Eva (2022, in review): Arbeitsmarkteffekte von Sprache, Schriftsprache und Migration. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft.
Heilmann, Lisanne; Skowranek, Kristin (2022, in review): Gesundheitsbezogene Praktiken zwischen Literalität und kritischer Grundbildung. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft.
2020
Themes: Literacy, power structures and inquality
Heilmann, Lisanne (2020): Doing competence: On the performativity of literacy and numeracy from a post-structural viewpoint. In: International Review of Education 171 (1). DOI: 10.1007/s11159-020-09841-2.
Heilmann, Lisanne; Gal, Iddo; Grotlüschen, Anke (2020): Do higher skill levels lead to better outcomes? The disproportionality of skills and outcomes for women. In: Gender 12 (3-2020), 107–123. DOI: 10.3224/gender.v12i3.07.
Themes: Health, Literacy and Numeracy
Heilmann, Lisanne (2020): Health and numeracy: the role of numeracy skills in health satisfaction and health-related behaviour. In: ZDM Mathematics Education 52 (3), 407–418. DOI: 10.1007/s11858-019-01106-z.
Heilmann, Lisanne (2020): Literalität, gesundheitsbezogene Praktiken und Kompetenzen. In: Anke Grotlüschen und Klaus Buddeberg (Hrsg.): LEO 2018. Leben mit geringer Literalität. Bielefeld: wbv, 255–286.
Themes: multi-literate and mulit-lingual adults
Heilmann, Lisanne; Grotlüschen, Anke (2020): Mehrsprachigkeit und Literalität Erwachsener. In: Ingrid Gogolin, Antje Hansen, Domenique Rauch und Sarah McMonagle (Hrsg.): Handbuch Mehrsprachigkeit.
Heilmann, Lisanne; Grotlüschen, Anke (2020): Literalität, Migration und Mehrsprachigkeit. In: Anke Grotlüschen und Klaus Buddeberg (Hrsg.): LEO 2018. Leben mit geringer Literalität. Bielefeld: wbv, 115-142.
Themes: LEO 2018, Literacy and Participatoin
Heilmann, Lisanne; Buddeberg, Klaus; Dutz, Gregor; Stammer, Christopher; Grotlüschen, Anke (2021): Participation and Independence with Low Literacy. Selected Findings of the LEO 2018 Survey on Low Literacy in Germany. In: Adult Literacy Education: The International Journal of Literacy, Language, and Numeracy
Buddeberg, Klaus; Dutz, Gregor; Grotlüschen, Anke; Hartig, Johannes; Heilmann, Lisanne; Stammer, Christopher (2020): Verhältnis der Kompetenzstufen in PIAAC und LEO 2018. In: Anke Grotlüschen und Klaus Buddeberg (Hrsg.): LEO 2018. Leben mit geringer Literalität. Bielefeld: wbv, 302–314.
Grotlüschen, Anke; Buddeberg, Klaus; Dutz, Gregor; Heilmann, Lisanne; Stammer, Christopher (2020): Hauptergebnisse und Einordnung zur LEO-Studie 2018 – Leben mit geringer Literalität. In: Anke Grotlüschen und Klaus Buddeberg (Hrsg.): LEO 2018. Leben mit geringer Literalität. Bielefeld: wbv, 9–52.
Grotlüschen, Anke; Buddeberg, Klaus; Dutz, Gregor; Heilmann, Lisanne; Stammer, Christopher (2020): Low literacy in Germany: Results from the second German literacy survey. Results from the second German literacy survey. In: European Journal for Research on the Education and Learning of Adults 11 (1), 127–143. DOI: 10.3384/rela.2000-7426.rela9147.
Grotlüschen, Anke; Chachashvili-Bolotin, Svetlana; Heilmann, Lisanne; Dutz, Gregor (2020): Beyond literacy and language provision. Socio-political participation of migrants and large language minorities in five countries from PIAAC R1/R2. In: Journal of Adult and Continuing Education (JACE) (1).
2019
Heilmann, Lisanne (2019): Reproducing social difference in the concept of ‘numeracy skills’. In: U. T. Jankvist, M. van den Heuvel-Panhuizen und M. Veldhuis (Hg.): Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11, February 6 – 10, 2019). Utrecht, the Netherlands: Freudenthal Group & Freudenthal Institute; Utrecht University; ERME.
Dutz, Gregor; Buddeberg, Klaus; Heilmann, Lisanne; Stammer, Christopher; Grotlüschen, Anke (2019): LEO 2018. Geringe Literalität und politische Praktiken. In: Alfa-Forum. Zeitschrift für Alphabetisierung und Grundbildung (96), 29–34.
Dutz, Gregor; Heilmann, Lisanne (2019): Lesekompetenz und politische Partizipation. Empirische Befunde aus PIAAC-L. In: Olaf Dörner, Carola Iller, Ingeborg Schüßler, Heide von Felden und Sebastian Lerch (Hg.): Erwachsenenbildung und Lernen in Zeiten von Globalisierung, Transformation und Entgrenzung. Opladen, Berlin & Toronto: Verlag Barbara Budrich (Schriftenreihe der Sektion Erwachsenenbildung in der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)), 193–205.
Grotlüschen, Anke; Buddeberg, Klaus; Dutz, Gregor; Heilmann, Lisanne; Stammer, Christopher (2019): LEO 2018 – living with low literacy. Press brochure. Hamburg, Germany. Online verfügbar unter http://blogs.epb.uni-hamburg.de/leo.
Grotlüschen, Anke; Buddeberg, Klaus; Dutz, Gregor; Heilmann, Lisanne; Stammer, Christopher (2019): Practices and Competencies – Evidence from an Adult Literacy Survey in Germany. In: Michael Schemmann (Hg.): Internationales Jahrbuch der Erwachsenenbildung / International Yearbook of Adult Education. Bielefeld: wbv, 17–34.
2017/18
Buddeberg, Klaus; Heilmann, Lisanne; Grotlüschen, Anke: Funktionaler Analphabetismus. Erwachsene mit geringer Lese- und Schreibkompetenz. Allgemeine Grundkompetenzen und Gesundheitskompetenz. In: IGZ / Zahnmedizin und Gesellschaft 2017 (2), 26–29.
Redmer, Alina; Heilmann, Lisanne; Grotlüschen, Anke (2018): Grundkompetenzen und Hochschulzugang. Zur Rolle von Literalität und Numeralität beim Zugang zur Hochschule. In: Magazin erwachsenenbildung.at (34), 1-10.
Educational participation and resisting education; theory of adult basic education and basic competencies; literacy and numeracy; health-related basic education; quantitative methods
Helmut-Schmidt-Universität
Fak. f. Geistes- und Sozialwissenschaften
Professur für Erwachsenenbildung
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Letzte Änderung: 7. October 2021